Počítačové sítě II
Editovat
Note
|
Propojování počítačových sítí. Síťové protokoly, přepínání a směrování, multicast. Zajištěný přenos dat, sestavení a ukončení spojení. Transportní protokoly. PB156 |
Propojování počítačových sítí
Malé, lokální (L2) sítě sítě lze propojit pomocí různých typů zařízení.
- Topologie
-
Tvar, uspořádání stanic připojených k médiu. Topologii sítě řešíme ve L2/vrstvě přístupu k síti.
- Kolizní doména
-
Skupina stanic, kde by v případě součásného vysílání více stanic došlo ke kolizi.
- Bridge (můstek)
-
Spojuje dvě části sítě a odděluje provoz dvou podsítí.
- Hub (rozbočovač)
-
Umožňuje větvení.
- Switch (přepínač)
-
Rozbočovač, který posílá data jen tam, kam patří.
- Repeater (opakovač)
-
Přeposílá zesílený signál.
Síťové topologie
- Bus
-
- Tree
-
- Ring
-
- Mesh
-
Úplný graf.
- Star
-
Úplný bipartitní graf .
Síťové protokoly
Síťový protokol definuje syntax, sémantiku a časování přenášených zpráv posílaných za daným účelem.
Rodina | Příklady |
---|---|
Řízení přístupu k médiu |
Aloha, CSMA/CA, CSMA/CD |
Mapování mezi IP a MAC adresami |
ARP, RARP, DHCP |
Transport datagramů |
IPv4, IPv6 |
Podpůrné protokoly pro IP |
ICMP (zprávy), ARP, RARP (address resolution), IGMP (multicast) |
Směrovací protokoly |
RIP, EIGRP, EGP, BGP, IStS, OSPF |
Transportní |
UDP, TCP |
Rezervační |
RSVP, YESSIR |
Aplikační |
HTTP, FTP, IMAP4, POP3, SMTP, FTP |
Přepínání a směrování
- Spojované (connection-oriented) sítě
-
Přepínají mezi okruhy — spojeními udržovanými po dobu komunikace. Např. analogové telefonické sítě.
- Nespojované (connectionless) sítě
-
Neudržují žádná spojení. Posílají pakety předem neznámými cestami, jelikož každý uzel se samostatně rozhoduje, kam paket pošle dál. Např. Internet.
Multicast
Multicast je vysílání jedné zprávy více příjemcům. Používá se třeba při streamu videa a videokonferencích.
- IP multicast
-
Implementován pomocí speciálních multicastových IP adres. Omezuje kopírovaní dat, ale je nespolehlivý, těžko se účtuje a omezený TTL.
- Multicastové protokoly
-
-
Internet Group Management Protocol (IGMP)
-
Distance Vector Multicast Routing Protocol (DVMRD)
-
Multicast Open Shortest Path First (MOSPF)
-
Protocol-Independent Multicast — Dense Mode (PIM-DM)
-
Protocol-Independent Multicast — Sparse Mode (PIM-SM)
-
Core-based trees (CBT)
-
Source-based tree
Je přístup k multicastu, kde se aktivita sdružuje u zakládajícího zařízení, které periodicky broadcastuje. Ač větve bez členů jsou ořezány, i tak je zde vysoká režie způsobená záplavou broadcastů. Týká se protokolů: DVMRP, MOSPF, PIM-DM.
Core-based Tree
Nejprve je ustanoveno jádro (core) a body setkání (meeting point). Tyto body mohou zájemci o broadcast kontaktovat. Snižuje režii, ale je nutná iniciativa ze strany účastníků a jádro musí být dostupné. Týká se protokolů: CBT, PIM-SM.
Zajištění přenosu dat
- Pozitivní potvrzování
-
Přijímající hlásí přijetí.
- Negativní potvrzování
-
Přijímající hlásí nepřijetí/ztrátu.
Automatic Repeat Request (ARQ)
Znovuposlání dat.
- Stop and wait ARQ
-
-
odesílatel čeká na potvrzení, pokud nastane timeout, pošle znovu
-
pozitivní potvrzování
-
lze posílat jen jeden paket
-
- Go-Back-N ARQ
-
-
mechanismus plovoucího okna
-
kumulativní potvrzování
-
neefektivní pro vysoce ztrátové linky
-
- Selective-Repeat ARQ
-
-
bufferování out-of-order packetů
-
kumulativní a negativní potvrzování
-
Sestavení a ukončení spojení
Při vzniku spojení dojde k třícestnému handshaku:
-
Klient pošle
SYN
na server (,,Dobrý den!''). -
Server odpoví
SYN, ACK
(,,Dobrý den! Děkuji za pozdrav.''). -
Klient odpoví
ACK
(,,Děkuji za pozdrav.'').
Analogicky při ukončení:
-
Klient pošle
FIN
na server (,,Nashle!''). -
Server odpoví
FIN, ACK
(,,Nashle! Děkuji za pozdrav.''). -
Klient odpoví
ACK
(,,Děkuji za pozdrav.'').
Transportní protokoly
Obecný způsob transportu dat od aplikace k aplikaci. Nemá tušení, co za data transportuje. Hlavními zástupci jsou User Datagram Protocol (UDP) a Transmission Control Protocol (TCP).
Srovnání UDP a TCP
Vlastnost | UDP | TCP |
---|---|---|
Základní popis |
Jednoduchý, nespojovaný a nespolehlivný |
Složitý, spojovaný a spolehlivý |
Jednotka přenosu |
Datagram |
Segment |
Koncept přenosu |
Surová data v náhodném pořadí |
Iluze proudu bajtů |
Hlavička |
zdrojový a cílový port, délka dat, checksum |
zdrojová a cílový port, délka dat, checksum, sekvenční číslo segmentu, naposledy potvrzené číslo segmentu, délka okna, … |
Použití |
DNS, TFTP, real-time a multicastové přenosy |
HTTP, všechno ostatní |