Introduction and history

What is the Turing test? How would you define artificial intelligence?
  • Turing test — test schopnosti stroje chovat se jako člověk.

  • Artificial intelligence — něco, co není člověk, ale dokáže to plnit úkoly jako zvířata a lidi.

What is the difference between academic AI and game AI? What type of questions were studied by them?

Akademická AI se snaží být optimální a nezáleží jí až tak moc na HW, zatímco herní AI se snaží zabavit hráče na běžně dostupném HW.

Discuss early days of AI.
  • AI před počítači: Co jsou hergot myšlenky? Jak můžeme dát šutrům vědomí?

  • První počítače: Simulace válek, prolamování šifer.

What were the achievements of AI from 1950 till 1985?
  • Symbolic artificial intelligence — reprezentuje svět pomocí symbolů, pak s nimi manipuluje a tím "myslí".

  • Expert systems — symbolický přístup, kdy má AI velkou databázi vědomostí, ze které pomocí pravidel vyvozuje nové závěry.

Discuss important ideas of AI since 1986.
  • Díky backpropagation se začaly znovu rozvíjet neuronky.

  • Bayesian Neural Network — učí se pravděpodobnosti jevů na základě trénovacích dat.

  • Convolutional Neural Network — neuronky na obrázcích.

What ideas are behind AI in the Pac-Man game?
  • State machine.

  • Různí duchové, různý cíl pronásledování.

  • Náhoda na křižovatkách.

  • Víc důchů dává iluzi složitosti.

What kind of AI features were explored in particular games over the years?
  • 1979: Pac-Manstate machine

  • 1994: Warcraftpathfinding

  • 1997: Goldeneye 007sense simulation system

  • 1998: Warhammer: Dark Omenemotional models of soldiers, robust formation motion

  • 1998: Half-LifeAI characters collaborate with the player

  • 1997-2001: Creaturessimulated hormone system and NN-based brain

  • 2001: Halodecision trees

  • 2005: F.E.A.R.goal-oriented action planning

Give examples of the simple things that can look good.

Pac-Man a semi-náhodná rozhodnutí duchů na křižovatkách.

Give examples of the complex things looking bad.

Black and White — hráči omylem naučili NN špatné návyky.

Why the perception window is important?

Hráči obvykle potkávají AI jen chvilkově, což nemusí být dost na to, aby pochopili, jak funguje.

What is important to create an illusion of intelligence?

Že hráč věří, že ta která postava je inteligentní. Takže vizuály, zvuky a animace jsou klíčové.

What kinds of AI can be in games?

Hacky, heuristiky a algoritmy. Pravděpodobně všechny dohromady.

Pathfinding, steering behaviours, state machines, behaviour trees, PRNG, sensorové systémy, machine learning, atd.

Discuss the AI model.
  • World interface — něco, co AI říká, co v tom světě je.

  • Animace a fyzika — vnější projevy AI na obrazovce.

  • Execution management — co dělá AI v runtime.

    • Decision making a movement — každé AI za sebe.

    • Strategie — interakce více AI jako skupiny.

What type of AI is represented by movement?

Taková, která nemá ranged zbraně a vrhá se na hráče. Taková, která se potřebuje vyhýbat překážkám.

What is decision making in games? Do you know some examples?

Když se AI může rozhodovat mezi více chováními. Třeba kráva se může pást nebo se posunout o půl metru a pást se tam.

What is the role of strategy in games? Do you know some examples?

Ve skupině charakterů se sice každý rozhoduje za sebe, ale s nějakým společným cílem.